dinsdag 8 maart 2016

Tablet slecht voor taalontwikkeling peuters


Spelletjes op de tablet met cijfers en letters leggen de communicatieve vaardigheden bij baby’s en peuters juist stil, in plaats van dat ze er iets van leren.


De taalvaardigheden van de baby’s worden met de tablets niet gestimuleerd, maar juist stil gelegd. Dit blijkt uit onderzoek aan de Northern Arizona University, gepubliceerd in Science Daily. Volgens de onderzoekers zorgen alle kleurige, flitsende en technische hoogstandjes in de speelgoedindustrie ervoor dat baby’s zo afgeleid zijn, dat ze minder interactie met hun ouders hebben. Terwijl die interactie van groot belang is voor de taalontwikkeling van baby’s.

Informatie blijft niet behouden 
Bradford Wiles, een van de onderzoekers: ‘Uit het onderzoek blijkt dat wanneer baby’s en peuters met een tablet spelen, de neiging hebben om zichzelf te gaan isoleren: ‘We leren kinderen hoe ze met de tablet om moeten gaan, maar de informatie die ze via de spelletjes doorkrijgen, blijft niet behouden. Dus we denken dat we hen dingen leren over cijfers en letters, maar het enige wat ze geleerd hebben, is hoe ze een touch screen moeten bedienen.’ Dus de taalvaardigheden van de baby’s worden met de tablets niet gestimuleerd, maar juist stil gelegd.

Blokken en puzzels
De onderzoekers adviseren om de baby’s en peuters te laten spelen met blokken en puzzels, omdat hierbij meer interactie met de ouders is, en de communicatieve vaardigheden van het kind daarmee het allerbeste gestimuleerd wordt.

 
De taalvaardigheden van de baby’s worden met de tablets niet gestimuleerd, maar juist stil gelegd.


Bron: kinderopvangtotaal.nl


Geen opmerkingen:

Een reactie posten